46-asis ITF kongresas: Transporto darbuotojai stumia pasaulį į priekį

Lietuvos jūrininkų sąjunga, kaip Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) narė, dalyvavo 46-jame ITF kongrese, kuris vyksta kas penkerius metus ir šiemet pirmą kartą buvo surengtas arabų pasaulio šalyje – Maroke.

Į Kongreso rūmus Marakeše susirinko virš 2000 transporto darbuotojų atstovų iš 150 šalių, kad aptartų aktualius klausimus, pasidalytų gerąja praktika ir suformuluotų strategijas, kaip gerinti darbuotojų teises įvairiuose transporto sektoriuose.

Kongreso savaitės darbotvarkėje pagrindinis dėmesys buvo skiriamas išsamios ITF vizijos kūrimui ateinantiems penkeriems metams.  Pokyčių įgyvendinimui ITF įvardino šešis esminius reikalavimus:

1. Teisės – kovoti už padorų atlyginimą, darbo sąlygas ir pagrindinę teisę streikuoti ir derėtis kolektyvinėse derybose.

2. Lygybės – kovoti su diskriminacija ir užtikrinti lyčių lygybę, įtraukimą ir vienodas galimybes visiems darbuotojams, nepaisant jų amžiaus, rasės, lyties, etninės priklausomybės, seksualinės orientacijos ar kilmės.

3. Saugumo ir sveikatos – skatinti saugias darbo sąlygas ir teikti prioritetą visų transporto darbuotojų sveikatai ir gerovei.

4. Tinkamos darbuotojams ateities formavimo – spręsti technologijų ir automatizavimo įtaką darbo vietose ir užtikrinti, kad darbuotojai turėtų savo nuomonę besikeičiančioje transporto aplinkoje.

5. Atskaitomybės pasaulinėse tiekimo grandinėse – reikalauti skaidrumo, atskaitomybės ir sąžiningo elgesio su visais darbuotojais visoje tiekimo grandinėje.

6. Tvaraus transporto – dėti pastangas sukurti tvaresnę transporto pramonės ateitį be anglies dioksido per pereinamąjį laikotarpį.

Kongreso šūkis „Transporto darbuotojai juda į priekį“ reiškia ne tik raginimą veikti, bet ir deklaraciją, kad transporto darbuotojai yra pasauliui labai reikalingų pokyčių varomoji jėga.

„Tai kertinis momentas stiprinti mūsų vienybę ir įvairovę stiprinant regionus ir sektorius, taip pat užtikrinant, kad jaunimas ir moterys vadovautų ir formuotų mūsų judėjimą visais lygmenimis. Mūsų stiprybė slypi vienybėje per įvairovę – suteikdami galių kiekvienam balsui, galime sukurti judėjimą, kuris yra nesustabdomas,”– sakė ITF prezidentas Paddy Crumlinas.

Jūrininkų sekcijos konferencijoje dalyvavo 60 organizacijų-narių, atstovaujančių beveik 1 mln. pasaulio jūrininkų. Delegatai patvirtino, kad per ateinančius penkerius metus sąlygų gerinimas išliks pagrindinė veikla ITF jūrininkų sekcijos darbo plane. Tačiau kaip pokyčių katalizatorius buvo pažymėtas skubus „pereinamojo laikotarpio” poreikis.

2021 m. Glazge įkurta „Jūrų pereinamojo laikotarpio darbo grupė“ vienija ITF, Tarptautinius laivybos rūmus (ICS), Jungtinių Tautų Pasaulinį susitarimą (UNGC), Tarptautinę darbo organizaciją (ILO) ir Tarptautinę jūrų organizaciją (IMO). Ši grupė pradėjo projektą „Bazinė jūrininkų mokymo sistema dekarbonizacijos srityje“, kad suteiktų, kaip manoma, 800 000 jūrininkų įgūdžius ir žinias dekarbonizacijos srityje, įskaitant žinias apie potencialiai pavojingą kurą, pvz., amoniaką ir vandenilį.

ITF jūrininkų sąjungos patvirtino savo įsipareigojimą pritraukti daugiau moterų ir jaunų jūrininkų, kad ši profesija būtų vertinama kaip gera karjera sekančiai jūrininkų kartai. „ITF aktyviai dalyvauja IMO vykdomame transporto pramonės pertvarkos procese. Taip pat turime šiek tiek padirbėti, kad jaunimas visame pasaulyje suvoktų jūrininko profesiją kaip puikią karjerą, o tai turi vykti užtikrinant jaunų darbuotojų teises ir suteikiant jiems apsaugą“, – sakė Jūrininkų skyriaus komiteto narė Susana Pereira-Ventura. Jaunųjų transporto darbuotojų atstovai akcentavo jūrininkų gerovės ir teisių išsaugojimą kovoje su neigiamomis klimato kaitos pasėkmėmis.

ITF jūrininkų sekcijos konferencijoje priimti pasiūlymai apėmė įsipareigojimą sukurti naują, išsamią strategiją, skirtą remti ir apsaugoti Ukrainos jūrininkus ir geležinkelių darbuotojus, įskaitant pirmenybę suteikiant jiems mokymus pagal „Jūrų teisingo pereinamojo laikotarpio darbo grupės“ projektą.

Visas ITF jūrininkų sekcijos konferencijos pasiūlymų sąrašas:

  • Parama Ukrainos transporto darbuotojams.

  • Australijos strateginis laivynas.

  • „Shipping P&I Club Insurance“ neveiksmingumo klausimas ir sprendimai.

  • Glaudesnis bendradarbiavimas tarp ITF ir Paryžiaus supratingumo memorandumo.

  • Ateities darbo perpektyvų propagavimas jauniems jūrininkams.

Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) jungtinėje jūrininkų ir dokininkų konferencijoje priimta „Marakešo politika“ dabar sudaro pasaulinės sąjungos kampanijoms dėl patogių vėliavų (FOC) pagrindą.

Marakešo politika nustato minimalias sąlygas, kurias ITF ir jos narės priims FOC prekybiniuose laivuose. Tai apima naują supratimą apie esminę pasaulinių tiekimo grandinių, atsiradusių po Covid-19 pandemijos, svarbą, taip pat pagrindinį laivybos ir jūrininkų vaidmenį kovojant su klimato kaita per pereinamąjį laikotarpį.

Marakešo politika dabar bus ITF kolektyvinių sutarčių (CBA), kuriose nustatomi FOC laivų įgulų atlyginimai ir darbo sąlygos, neatsižvelgiant į jų pilietybę, pagrindas.

Labai svarbu, kad politikoje taip pat pabrėžiama dokininkų ir jūrininkų bendradarbiavimo ir solidarumo svarba, užtikrinanti, kad jūrininkai nebūtų priversti dirbti dokininkų darbo ir apsauganti dokininkus nuo išpuolių už jų darbo jurisdikcijos ribų. 

Marakešo politika taip pat gilina su ITF susijusių profesinių sąjungų bendradarbiavimą, ypač iš laivų savininkų ir darbo jėgas teikiančių šalių, sukuriant vieningesnį frontą kovojant už geresnes sąlygas.

MarrakechPolicy2024